Вважається, що гончарна історія України починається від трипільців, які прославилися виробництвом глиняних виробів з унікальними орнаментами. З того часу пройшли тисячоліття, за які наші майстри неймовірно прокачалися в технологіях, але при цьому зберегли традиції предків. Кожен регіон України мав свою гончарну культуру і своїх героїв. Частина з них навіть включена до списку Нематеріальної культурної спадщини України. Про них і буде ця стаття.
Традиції косівської мальованої кераміки – унікальне культурне явище, яке з кінця XVIII ст створюють і зберігають на Гуцульщині. Сьогодні головними осередками цього промислу є місто Косів, селища Пістинь, Кути, Рожів. У 2016 році косівська кераміка була включена до списку Нематеріальної культурної спадщини України, а в 2019 – до Репрезентативного списку ЮНЕСКО нематеріальної культурної спадщини людства. Найбільшими майстрами вважаються Олекса Бахматюк, Петро Кошак, Казимир Возняк, брати Зондюки та Баранюки.
Гуцульські майстри виготовляють переважно посуд, як для щоденного використання, так і обрядовий, дитячі іграшки, сувеніри. Але були і унікальні речі, не типові для інших регіонів, наприклад, посудини для вина, олій та інших рідин, а також поставники – великі церковні підсвічники. Крім того, створювали мальовані кахлі, які часто використовували в оздобленні печей. Це стало особливо популярним на межі ХІХ - ХХ ст. А зараз одна така автентична плитка може вартувати близько 200$, адже збереглося їх дуже мало.
Зараз промисел розвивається у вигляді невеликих цехів або приватних майстерень. Останні часто проводять майстер-класи з традиційного гончарства, демонструють власні колекції, продають вироби в інтернет-магазинах та беруть участь у тематичних фестивалях, наприклад «Лудинє-фест», «Золоте горно» або «Мальований дзбаник». Щоб максимально поринути у традицію гуцульського гончарства, рекомендуємо завітати до Сергія Дутки в с.Рожів, Іванни Козак-Ділети або сімейної майстерні родини Троць у Косові.
Крім того, Косівській кераміці присвячений цілий зал в Косівському музеї народного мистецтва та побуту Гуцульщини, а також є колекція в музеї Івана Гончара.
Наприкінці ХІХ ст в Україні сформувався ще один потужний осередок традиційного гончарства. Ним стало давнє козацьке містечко Опішня на Полтавщині, яке сьогодні називають «гончарною столицею України». Уже за кілька років кераміка з Опішні поповнювала зібрання колекціонерів та провідних музеїв не тільки російської імперії, а й навіть Європи та Америки. Саме тут заснували першу в Лівобережній Україні земську зразкову гончарну майстерню, що донині є єдиним центром розвитку гончарного шкільництва в державі. Серед найвідоміших майстрів – Олександра Селюченко, Гаврило та Явдоха Пошивайло, Василь Поросний, Михайло Киртиш та інші.
Місцева кераміка вражає розмаїттям форм, технік, кольорів та стилів. Найчастіше виготовляли поливаний посуд класичних форм або фігурний у вигляді звірів (баранці, леви, куманці тощо), що використовувався у побуті та традиційних обрядах; дитячі іграшки, а також маленькі скульптури.
В Опішні діє Національний музей-заповідник українського гончарства, що є найбільшою тематичною установою держави і найкращим місцем, щоб годинами вивчати місцеві керамічні традиції. До його складу входять також меморіальні садиби майстрів О. Селюченко та родини Пошивайлів, щоб познайомитися з життям і творчістю найкращих. А спробувати власні вміння у гончарстві та інших місцевих традиційних промислах рекомендуємо в етно-садибі «Лялина світлиця».
Раніше ми вже згадували про неї та розповідали, чому Опішню треба обов’язково включити в свою наступну поїздку Полтавщиною.
Гончарство у селах Бубнівка та Новоселівка на Вінничині почало розвиватися ще в ХVІІ ст. Але сучасних рис воно набуло в другій половині ХІХ ст завдяки творчості Андрія Гончара, якого називають «батьком» бубнівської кераміки та Агафону Герасименку. Сини останнього стали справжніми зірками, які прославили мистецтво свого краю на весь світ.
Такими малюнками майстри прикрашали посуд. Особливо популярними були миски та тарелі. Кришки для горщиків декорували маленькими глиняними фігурками тварин та птахів. Крім посуду, виготовляли ще іграшки та будівельну кераміку.
Головним центром збереження бубнівської кераміки є музей-садиба братів Герасименків у с. Новоселівка, де представлено близько до 1000 шедеврів місцевих гончарів. Локальні майстри періодично влаштовують тематичні майстер-класи та заходи. За анонсами слідкуйте на Facebook сторінці їхньої групи.
Багатолітні традиції та величезний спадок мають також Олешнянська кераміка з Чернігівщини, чорно-димлена Гаварецька та Сокальська кераміка Львівщини, що готується подаватися на включення до всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, Васильківська майоліка. Найвідомішим виробом останньої став керамічний півник зі знищеного росіянами будинку в Бородянці, який вважається світовим символом української витривалості та незламності.
Фото: www.facebook.com/MuseumOfPotteryInOpishnya